Logo

De complexiteit van informatieprojecten (1/5)

Data heeft nog nooit zo in de warme belangstelling gestaan als op dit moment. Tegelijkertijd zijn de verwachtingen van wat je met data kan doen nooit zo overspannen geweest als nu.
De repeterende klacht van managers over de jaren heen is de vraag: waarom duurt het zo lang voordat informatie beschikbaar is?
De repeterende klacht van veel BI-professionals over de jaren heen: gebruikers snappen de complexiteit van wat onder de motorkap gebeurd niet, ze denken dat het alleen maar een nieuw rapportje maken is.

Illustratie die bij dit artikel hoort

De repeterende oplossing over de jaren heen: we gaan de tooling, de software tools waarmee de informatie wordt gebouwd vervangen. De laatste paar jaar is in dat vervangingstraject de woorden ‘Big Data’ of ‘Hadoop’ naar binnen geslopen. Het patroon is ook hier weer herhalend: technologie X lost alle problemen als sneeuw voor de zon op.
Vervolgens wordt gedurende het vervangingsproject geklaagd dat het allemaal zo lang duurt en zo duur is.

Deze serie is een onderzoek naar de oorzaken. Waarom duren informatieprojecten zo lang? Waar komt de complexiteit vandaan?

Een deel van dat antwoord is organisatie: meer wendbaarheid in het productieproces en een betere samenwerking in het proces tussen alle actoren. Ik ben uitgebreid ingegaan op dit aspect in de serie ‘Agile onder architectuur’.
In die serie kwam een dilemma al heel sterk naar boven: de verhouding tussen decentrale (autonome) informatieproductie en de noodzaak voor centrale governance (afstemming) tussen de teams.

Het afstemmingsvraagstuk komt ook terug in de manier waarop verschillende type informatievraagstukken aangepakt kunnen worden. Er is een classificatie te maken van doelen van een informatievraag, het levert een aantal gebruikspatronen op. Ieder gebruikspatroon vraagt zowel om passende middelen waarmee deze vragen het best beantwoord kunnen worden, als om specifieke vaardigheden bij informatieproducenten, de informatieprofessionals die de informatie maken, en bij consumenten van die informatie.

Onder dit productievraagstuk ligt nog een dieper vraagstuk dat te maken heeft met de reikwijdte van consumptie van de informatie. Hoe groter de diversiteit en omvang van de populatie van informatieconsumenten wordt, hoe meer uniformiteit in de interpretatie van informatie noodzakelijk is, des te groter de uitdaging in het productieproces van informatie. Dit is het punt waar complexiteit intrede doet en waar organisaties vastlopen.

Deze serie gaat in op waar die complexiteit uit bestaat. Het doel van de serie is om dit uit te diepen, om er meer van te begrijpen. En daarmee reik ik ook de inzichten aan die je kunnen helpen om grip te houden op een uitdijend datalandschap.




Reacties via Twitter @MartijntenNapel of e-mail reacties@preachwhatyoupractice.nl